Inside the volcano, rondneuzen in de magmakamer - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van José - WaarBenJij.nu Inside the volcano, rondneuzen in de magmakamer - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van José - WaarBenJij.nu

Inside the volcano, rondneuzen in de magmakamer

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

28 Juli 2015 | IJsland, Reykjavik

Dan eindelijk de grote dag. IJsland is het enige land ter wereld waar een vulkaan van binnen bezocht kan worden. Dit kan alleen in de Hekla. We werden om half acht bij het hotel opgehaald en nadat er nog een aantal personen werden afgehaald, werden we naar het busstation gereden. Daar stapten we over op de bus die ons naar de Hekla zou brengen. In een groep van 14 personen wandelden we gedurende drie kilometer over lavaland richting de vulkaan. Diverse malen liepen we langs holen waar ooit de lava doorheen stroomde. Door één van die gangen zijn we op de terugweg zelf een meter of 15 onder de grond door gekropen. Op een gegeven moment kwamen we langs een kloof. Dit hadden we eerder gezien in het Thingvellirpark. Die kloof wordt ieder jaar twee centimeter breder. Het is de Aziatische-Europese continentale plaat die wegschuift van de Amerikaanse continentale plaat. Zo wordt IJsland ieder jaar twee centimeter groter, want de kloof ligt in IJsland. De rest van de plaat bevindt zich in de oceaan. De reisleidster grapte over twee bergen in het gebied dat dit de Queen en de King was en dat zij in een verschrikkelijke langzame scheiding verwikkeld waren van twee centimeter per jaar. We zagen de vulkaan Hekla al in het begin van onze voetreis liggen, maar uiteindelijk kwamen we er toch aan. Na wat instructies werden we van een helm met licht voorzien en een harnas voor de veiligheid. Per vijf personen daalden we in een soort glazenwassersplaatje de vulkaan in. Onderweg begonnen we al met opnamen maken. Wat een mooie rotsformaties, wat een kleuren. Het is te mooi om te omschrijven. Gedurende een half uur mochten we in de magmakamer rondlopen en de mooiste opnamen maken. Om mij moverende redenen plaats ik niet de mooiste foto’s bij deze weblog, maar wel foto’s om een indruk te geven van de kleuren die we daar tegenkwamen. Voor hen die overwegen ooit naar IJsland te gaan en van rotsformaties en stenen (mineralen) houden is dit een absolute must. Bij de hut kwamen we nog een jonge poolvos tegen. Hij schijnt daar te worden bijgevoerd, dus hij was niet bang voor mensen. In de middag hebben we alle foto’s en video’s ingelezen en bekeken en waren het er roerend over eens dat dit een zeer geslaagde dag was. Net als tijdens het walvis spotten hadden we toevallig voor deze dag ook een heldere en stralende dag uitgekozen. Die avond hebben we voor de laatste keer vis gegeten in IJsland en van de laatste paar centjes nog een souvenir gekocht. We kwamen 6 kronen te kort, 1 euro is circa 148 kronen, maar dit werd ons vergeven. De koffers staan klaar, morgen om half 6 vertrekken we in alle vroegte richting vliegveld.