Geisers, geisers, geisers en de gullfoss - Reisverslag uit Reykholt, IJsland van José - WaarBenJij.nu Geisers, geisers, geisers en de gullfoss - Reisverslag uit Reykholt, IJsland van José - WaarBenJij.nu

Geisers, geisers, geisers en de gullfoss

Blijf op de hoogte en volg José

22 Juli 2015 | IJsland, Reykholt

Eindelijk zijn we dan in het gedeelte van IJsland dat iedere toerist ziet, maar dat heeft ook zijn nadelen. Regelmatig hebben we last van plaatsvervangende schaamte. IJsland geeft overal aan dat je niet buiten de paden mag lopen, maar zetten er geen grote hekken omheen. Voor de gemiddelde toerist betekent dit dat je overal buiten de paden mag lopen, want je kan immers over de touwtjes heen stappen. Bij de geisers staan borden dat het water tussen de 80 en 100 graden Celsius is, dus raken mensen het toch aan. Het is er verboden te roken, maar dat geldt natuurlijk niet voor rokers. Een enkeling trapt hem op de grond uit, terwijl er overal palen staan waar de peuken in gedeponeerd mogen worden. Als de bloemen niet vertrapt worden, dan wordt de enkele bloem die hier groeit wel geplukt. Het is echt verschrikkelijk. Maar goed, als toerist hebben wij vandaag de geisers bezocht. De enige nog werkende geiser in heel IJsland is de Strokkur. Die spuit eens in de twee tot zes minuten tot wel 40 meter hoog. De Geysir spoot vroeger ook, maar de toeristen hebben er zoveel rotzooi ingegooid om hem te activeren dat hij alleen tijdens aardbevingen nog iets doet. We hebben er uren door gebracht. Daarna zijn we door gereden naar de Gullfoss. Een mooie waterval die in twee treden naar beneden komt. Vervolgens zijn we weer naar de geisers gegaan. Het spuiten blijft leuk, maar het observeren van de mensen is minstens zo leuk. Je ziet aan hun reactie dat hij weer gaat spuiten en als hij dan komt, dan reageren ze net als op siervuurwerk. Sommigen staan zes minuten lang met hun camera voor het oog te wachten op het grote moment, om dan te vroeg af te klikken. Degenen die wachten om een selfie te maken zijn vaak nog leuker. Eenmaal overkwam het ons dat de wind draaide en wij een zwaveldouche over ons heen kregen, maar het is net zo leuk om anderen daarmee verrast te zien worden. Het water uit de geiser is bij neerkomst nog steeds warm, maar gelukkig geen 80 graden meer. Verderop hebben we onze dagelijkse vismaaltijd gegeten in een restaurant, maar zijn daarna nog eenmaal terug gegaan naar de geisers. We hoopten dat het iets minder druk zou zijn. Dat klopte ook, maar we waren zeker niet alleen. En… vandaag scheen de zon en hebben we delen van de dag zelfs geen regenjack aan gehad.