Wandelen in vulkanisch gebied en Dettifoss - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van José - WaarBenJij.nu Wandelen in vulkanisch gebied en Dettifoss - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van José - WaarBenJij.nu

Wandelen in vulkanisch gebied en Dettifoss

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

18 Juli 2015 | IJsland, Reykjahlíð

Vanaf het hotel zijn we via weg 864 naar het noorden gereden. Alleen de Dettifoss bleek aan deze hobbelweg te liggen. Dus zijn we via weg 862 weer naar het zuiden gereden om de plekken te bezoeken die we echt wilden zien. Het regende behoorlijk, waardoor de weg zeer moeilijk te berijden was. Helaas heeft dat ook gevolgen voor de foto’s. Eerst hebben we Asbýrgi bezocht. Vooral stenen die in de vorm van een hoefijzer staan. De mythologische verklaring van dit gebied is wel aardig, maar dit gebied is vooral mooi vanaf een afstand. Onze volgende bestemming is Hljóðaklettar. Dit is een prachtig wandelgebied door vulkanisch gesteente. Daar is de echorots te vinden en de rode velden. Een behoorlijke klim, maar helaas door harde wind en regen in combinatie met een zeer lage temperatuur maakt het vrijwel onmogelijk om mooie foto’s te maken. Wel een aantal foto’s opgenomen om een indruk te geven. We hebben de dag afgesloten in Leirhnlúkur. Eveneens een vulkanisch gebied dat voor het laatst in 1984 is getroffen door een vulkaanuitbarsting. Een prachtig afwisselend gebied waar de kracht van de natuur goed zichtbaar is. Op de lava begint hier en daar weer mos te groeien. Na een klim tot de krater blijkt deze na 31 jaar nog steeds warmte af te geven. Heel apart in deze vrieskou, maar zeker de moeite waard om de tocht te maken.