Godafoss, Dimmuborgir, pseudokraters, Akureyri - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van José - WaarBenJij.nu Godafoss, Dimmuborgir, pseudokraters, Akureyri - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van José - WaarBenJij.nu

Godafoss, Dimmuborgir, pseudokraters, Akureyri

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

17 Juli 2015 | IJsland, Reykjahlíð

Vandaag rijden we nog steeds in het noorden van IJsland, maar nu richting het oosten. Het is tussen de 5 en zes graden, maar met de harde wind en de regen lijkt het nog veel kouder. Op een parkeerplaats circa 10 kilometer voor Akureyri zien we een aantal vreemd geklede mensen de auto instappen. Even later komt er nog een groep aan en die stappen in een andere auto. Ineens realiseerde ik mij dat er half juli altijd in deze omgeving een Middeleeuwse markt wordt georganiseerd. Even later komen we inderdaad de afslag naar de markt tegen die van 17 tot en met 19 juli wordt gehouden. We hebben nog even getwijfeld of we de markt zouden bezoeken, maar er stond nog zoveel andere leuke zaken op de planning, dat we het aan ons voorbij hebben laten gaan. Eigenlijk toch wel een beetje spijt van. Het was wel uniek geweest, want hoe groot is de kans dat je tijdens de vakantie precies op het juiste moment daar bent. Vervolgens zijn we in de hoofdstad van het noorden Akureyri gestopt. De kerk bezocht vanwege de glas in loodramen en het grootste orgel van IJsland. Daarna de grote winkelstraat ingelopen. Het ziet er beter uit dan in Reykjavik, maar op wat souvenirwinkels na, is het niet veel. De even verderop gelegen botanische tuinen waren wel mooi. In ieder geval meer kleur dan de tuinen in Reykjavik en veel beter onderhouden. Ons hotel ligt naast de waterval Godafoss. Bij aankomst meteen langs geweest, maar ’s avonds laat nog eens geweest. Het is toch dag en nacht licht, maar ’s nachts zijn er geen andere mensen, zodat je de waterval ook zonder hen erop kan zetten. Na aankomst in het hotel hebben we onze tocht voorgezet naar Skútustaðir. Daar zijn pseudokraters te bezichtigen. Ook loopt naar een wandelpad langs het water om vogels te spotten en uiteraard hebben we die ook belopen. Op weg naar Dimmuborgir kwamen we langs een leuk uitkijkpunt met allemaal rotsen in het meer. De grilligheid hier van de natuur blijft fascinerend om te zien. Dimmuborgir is een natuurreservaat met allerlei rotsformaties en bestaand uit vulkanisch gesteente. Zeker de moeite waard om daar enige tijd door te brengen.