Barnafoss en vogels spotten - Reisverslag uit Ólafsvík, IJsland van José - WaarBenJij.nu Barnafoss en vogels spotten - Reisverslag uit Ólafsvík, IJsland van José - WaarBenJij.nu

Barnafoss en vogels spotten

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

13 Juli 2015 | IJsland, Ólafsvík

Vroeg ontbeten en we zaten voor 8 uur in de auto naar onze volgende bestemming. Slechts 12 graden en het regent. We hebben besloten om een stuk om te rijden om de Barnafoss, ook wel Hraunfossar genoemd, te zien. De rivier stuwt het water hier door een nauwe rotsspleet, zodat er een natuurlijke brug is ontstaan. Buiten de sage die hieraan gekoppeld zit is het gewoon een mooi gezicht. Verderop komen er meerdere watervallen naar beneden. Zeker mooi, maar tja, in Argentinië/Brazilië heb ik ze mooier gezien. Verder op diverse plaatsen gestopt vanwege de mooie uitzichten of omdat er aangegeven stond dat er iets te bezichtigen was. Zo kwamen we in een dorpje met allerlei oude huisjes en archeologische vondsten of bij een rotsformatie, maar ook bij natuurlijke thermische bronnen. Er kwam kokend water uit de grond, hetgeen ook wordt opgevangen en gebruikt. Heel bijzonder. De dag afgesloten in een nabijgelegen restaurant met een IJslands visgratiën. Bijzonder smaakvol. Vlak voor de maaltijd kwamen we nog een snip met jongen tegen. Na het schrijven van het verslag wilden we toch nog graag even naar het strand wandelen, dus we zijn weer op pad gegaan. Onderweg kwamen we langs een weiland met veel vogels en vermoedelijk nestelden ze daar of voerden ze in ieder geval jonge tussen het hoge gras, want een aantal heldhaftigen vlogen vlak boven onze hoofden en kwamen in duikvluchten op ons af. Het gaf wel mooie foto’s.

Tags: Barnafoss